woensdag 27 februari 2008

Ingezonden brief

Deze brief ontving ik enige dagen geleden, en heb deze ook hieronder geplaatst.

Cees
============================================


Hallo mensen van de scootmobielclub,

Mijn naam is Gosia Zielinski, en sedert 2003 in nederland.
Via via heb ik te horen gekregen dat de Rijswijksescootmobielclub een tocht organiseerde voor fietsers/wandelaars/rolstoel en scootmobielen op 10 november 2007.
Ik heb me toen opgegeven en dit was ook voor mij de eerste keer dat ik aan wat voor evenment dan ook in Nederland deelnam.
Tot mijn grote verbazing stond ik perplex van de wijze hoe gehandicapten een plaats hebben in de Nederlandse samenleving. In mijn land Polen, kom je dit soort evenementen totaal niet tegen, sterker nog gehandicapten moet het zelf maar uitzoeken en de regering laat ook zo.
Uitkeringen voor gehandicapten mag je geen uitkering noemen, wij als familie zorgen daar dus voor elkaar, of moet je sponsers zoeken om die groep te laten overleven.
Scootmobielen kom je bij ons totaal niet tegen, en de gehandicapte moet maar zien hoe het hem/haar verder vergaat. Rolstoelen kun je wel vergeten, want de wegen zijn niet eens aangepast. Medicijnen moet je zelf betalen, maar vaak is de keus of eten kopen of medicijnen. Bij gehandicapte mens daar heb ik zelf nog nooit blijheid gezien.

De toer die ik bij jullie heb mogen meemaken heeft een diepe indruk achtergelaten bij ons. De blijde gezichten die ik bij iedereen zag, deed ons erg goed.
Onderweg begeleiding van politie, alles stopte voor de groep waarin ik meereed en tesaam was het een grote happening.
Ik ben er van overtuigt dat gehandicapten hier in Nederland niet thuis hoeven te zitten, alles is in Nederland voor een groot deel aangepast voor de gehandicapten.
Ik heb zelfs na de tocht, genoten van de door u aangeboden erwtensoep welke ik begrepen had een echte Nederlandse specialiteit te zijn.
Het koor wat deze middag zong deed het ook geweldig, kortom de warmte die ik deze middag heb mogen zien/ontvangen van de groep mensen die aanwezig waren bij deze tocht, hebben mij doen besluiten deze brief te sturen naar uw organisatie.
Ik heb genoten van deze middag, en ik hoop ook tot de volgende keer.
Het integreren in de Nederlandse sameleving, is voor mij zo goed bevallen mede door de mensen die ondanks hun handicap er een groot feest van wisten te maken.

Met vriendelijke groeten,

Gosia Zilinski